Exchange year Engeland

School en andere dingen

Hoihoi!

Ik wilde dat ik een megaspannende blog kon schrijven vol met avonturen, maar helaas. Zoveel spannende dingen heb ik hier nog niet gedaan. Ik zal gewoon wat vertellen van de afgelopen twee weken, over school en wat ik verder heb gedaan. Het verhaal is wat langer dan ik van tevoren in gedachte had, mijn excuses.

Ik heb nu twee volle weken school achter de rug en het gaat steeds wat beter. Ik was aan het einde van de eerste week doodmoe, maar nu na de tweede week valt het wel mee. We hebben redelijk wat huiswerk, maar ik heb best wat vrije uren waarin ik in de mediatheek aan het werk ben. Het is dus best goed te doen op dit moment.Het is wel vervelend dat we twee leraren voor elk vak hebben, want ik raak steeds in de war met huiswerk. Dan heb ik het bij een bepaalde dag opgeschreven, maar dan kom ik er later achter dat we die dag wel wiskunde hebben, maar niet die specifieke leraar. Maar dat zal vast wel wennen na een paar weken/maanden.
Zoals ik de vorige keer al zei is biologie schijtsimpel. Ze behandelen nu nieuwe dingen, waarvan ik niet snap dat ze dat nu pas behandelen. Voor mijn gevoel zijn het echt basisdingen die je toch echt nodig hebt om de rest te begrijpen, maar ja. Bij de ene docent hebben we het nog steeds over organellen in cellen. En men kreeg vorige week voor het eerst te horen hoe je millimeter omrekent naar micro- en nanometer en omgekeerd. Ik viel haast ondersteboven van mijn stoel af van de schrik. Bij de andere docent hebben we het nu over koolhydraten, vetten en eiwitten en hoe deze opgebouwd zijn. Aan het begin van de afgelopen lessen hebben we steeds een kleine toets gehad over de aantekeningen en ik heb steeds maar één of twee dingen fout. Voel me echt slim nu.
Scheikunde is ook zoiets aparts. Bij de ene docent doen we nieuwe dingen, ook voor mij, en dat gaat best goed. Maar bij de andere docent hebben we net geleerd om mol om te rekenen naar gram en om de concentratie van een stof uit te rekenen. Ik snap echt niet hoe dat nu pas behandeld wordt, aangezien dit al in klas 3 op het WLG voorbij is gekomen. Wat hebben ze al die andere jaren dan bij scheikunde gedaan?! Ook hoefden ze hier tot Year 11 alleen met kubieke centimeter te rekenen en dus nooit iets om te rekenen en leren ze nu pas om dit om te rekenen naar kubieke decimeter... Nou ja, ik vind het wel oké zo. Ik kan het meisje naast me nu steeds helpen als ze iets niet snapt, en ik snap het zelf ook goed in het Engels.
Wiskunde algebra is ook erg makkelijk. We moeten haakjes wegwerken in formules en omgekeerd en oefenen met de abc-formule. Ik had 11 september een wiskunde toets van een uur en hier heb ik 88% (een A) op gehaald!
Het probleem ligt momenteel meer bij wiskunde statistiek, oeps. In klas 1 of 2 hebben we wel dingen gedaan met tabellen en de mediaan berekenen enzo, maar dat is al zo lang geleden. Ik snap er echt geen hol van. Ik heb het hele hoofdstuk in het boek goed doorgelezen en ik snapte de makkelijke opgaven, maar toen kwam er een ingewikkeldere opgave en nee. Gewoon nee. Statistiek ligt me niet echt, geloof ik. Maar ik ga gewoon veel proberen te oefenen en hopen dat ik het ga snappen.
Psychologie is wel goed te doen en best wel interessant, maar soms ook wel lastig. Het is veel lezen met wat moeilijkere termen dan ik gewend ben. Er stond een Nederlandse onderzoeker in ons boek en toen moest ik van de docent zijn naam uitspreken, zodat zij eindelijk wisten hoe het echt moest. Maar de docent bakte er niet zoveel van. Ook moest ik mijn naam zeggen in het Nederlands, maar de 'a' en de rollende 'r' blijven toch een groot probleem.
Ik begin steeds wat beter mensen te kennen/wat meer met mensen tepraten op school. Er zijn twee groepjes vriendinnen met erg aardige meisjes waar ik nu in de pauze wel eens bij ben. Ook is er een meisje waar ik naast zit tijdens biologie, scheikunde en psychologie en ze is heel aardig. Het is wel lastig, want de meesten kennen elkaar al vijf jaar of soms al vanaf de basisschool. Toch hoop ik wel dat er een groepje is dat me gewoon op wil nemen als hun vriendin. Ik voel me verder best wel op mijn gemak op school en ik kan ook steeds beter mijn weg vinden in het gebouw.

Aan het begin van vorige week (7 september) werd op school steeds omgeroepen dat iedereen zwarte panty's/leggings aan moest onder hun uniform, want de fotograaf zou langs komen. Ik dacht in eerste instantie dat het om de schoolfotograaf ging, maar dat bleek niet het geval te zijn. Er kwam iemand langs tijdens lessen en in de lunchpauze om te filmen en foto's te maken van ons. In de gangen op school hier hangen allemaal gigantische foto's van lachende leerlingen die aan het werk zijn, muziek aan het maken zijn of scheikundige proefjes doen. En hoe spontaan die foto's ook lijken, ze zijn het absoluut niet. Daar kwam ik afgelopen week dus achter. De fotograaf kwam langs tijdens mijn scheikundeles en het was echt heel apart. Onze waterflesjes en etuis moesten van tafel en ik moest mijn vest uit, want dat stond niet netjes. We moesten zogenaamd met elkaar overleggen en opdrachten maken en vervolgens moesten we met de hele klas achterin het lokaal gaan staan en 'proefjes' gaan doen. Lekker geforceerd lachen naar een meisje die met een flesje schudt en vet geïnteresseerd kijken als de kleur veranderd van een stofje. Ahum.
Meneer Hoeksma zou spontaan gaan huilen, aangezien niemand een labjas droeg of ook maar een veiligheidsbril op had...

De mentoruren hier zijn een beetje apart. We moesten op een dag opeens naar buiten en spelletjes gaan doen met een bal. Wat het nut daarvan was weet ik niet. Teambuilding misschien? Gelukkig regende het op dat moment niet. Soms hebben we een assembly indeHall (de aula), waar iemand wat nieuwtjes en bedankjes opleest. Een paar dagen terug hadden we een assembly met iedereen van KK en daar werden de winnaars van de Community day bekend gemaakt. Onze mentorgroep is 2e All-Around geworden, door onze winst bij de quiz en het touwtrekken!
Op vrijdag is het altijd cake-Friday, wat betekent dat een jaarlaag taart en koekjes mee moet nemen naar de mentorles. Verder moeten wij als Year 12 en Year 13 de agenda's en uniformen van de anderen controleren. Ik ben er alleen nog niet helemaal achter wat de reden daarvan is.

Vorig weekend gingen Arianna en ik met Gill mee naar een quizavond op de zaterdag. Deze quiz wordt elk jaar georganiseerd door een theatergroep om geld in te zamelen voor hun voorstelling in februari. We warenmet een vrienden vriendinvan Gill een groepje en blijkbaar ishet de gewoonte om allemaal eten en drinken mee te nemen. De hele tafel stond vol met flessen drinken, dozen koekjes en brownies, chips enzovoort en we konden amper meer ruimte vinden voor het papier waar we de antwoorden op moesten schrijven. Elk groepje had een naam. Zo waren wij 'Them in the corner' en was er ook een groepje die 'We thought it was a disco' heette. Er waren verschillende rondes met algemene kennis, muziek en beroemdheden, maar deze gingen vooral over typisch Engelse dingen en daar weet ik helaas niet heel veel van. Het was een gezellige avond en ons groepje is uiteindelijk als vierdegeëindigd, yes!
De zondag zou een groepje bejaarde vrouwen langs komen voor een traditionele afternoon tea. Gill doet dit als een soort vrijwilligerswerk. Elke maand wordt het groepje bij iemand anders thuis uitgenodigd, omdat ze anders nooit het huis uit gaan en erg eenzaam zijn. Arianna en ik hebben geholpen met het klaarzetten van alles, met het versieren van muffins en vervolgens met het opeten ervan. Gill had namelijk teveel taart en cake en koekjes gebakken en gekocht, dus dat hebben we deze week met zijn allen op zitten peuzelen.

Gisteren had Gillafgesproken met drievan haar studenten. Ze werkt namelijk ook bij een soort uitwisselingsorganisatie en is coördinator vanstudenten hier in de regio. Wij gingen met haar mee, want ze had afgesproken in de Designer Outlet hier. Tweevan haar studenten zit ook bij ons op school, dus henkenden we al een beetje. Het andere meisje gaat naar een andere school, maar daar is ze de enige uitwisselingsstudent, dus Gill wilde dat ze ons leerde kennen. We zijn toen met een groepje van vijf (2 meisjes uit Duitsland, 1 uit Roemenië, Arianna uit Italië en ik) gaan lunchen en vervolgens langs alle winkels gegaan. Het was echt heel gezellig! We hebben nog elkaars nummers uitgewisseld en afgesproken dat we binnenkort eens in een groepje ergens kunnen gaan eten.

Overigens heb ik het eindelijk voor elkaar gekregen om gitaarlessen te regelen! Ik wilde het eerst via school doen, maar de gitaarleraar heeft momenteel geen plek meer. Nu ga ik naar een muziekschool hier ergens in het dorp. Morgen om 17:00 uur is mijn eerste les, al weet ik nog niet waar ik überhaupt heen moet. Ik hoop dat het wat is en dat ik mijn gepingel wat kan verbeteren.
Daarnaast heb ik me afgelopen week ingeschreven voor een tripje naar Schotland! Interstudies, mijn organisatie hier, regelt een paar reisjes tijdens het jaar en tijdens half-term konden we naar Schotland. Het is van 25 tot en met 30 oktober en we gaan naar Edinburgh en de Highlands. Ik moet nog wel even uitzoeken hoe ik in Edinburgh ga komen. Ik kan met het vliegtuig erheen vliegen, maar ik kan ook gewoon met de trein reizen.

Ik had graag wat leuke foto's laten zien, maar ik heb eigenlijk nog helemaal geen foto's gemaakt om eerlijk te zijn. Ben niet zo'n persoon die per se overal foto's van wil maken, dus helaas.

I think I have everything I need
It got dark, but now I think I see
The world around is full of arms still reaching out to me
I hear the notes and belt them back to you
I feel loved
I'm burning like a fuse
I'm not afraid
Cause I know I've got nothing left to lose

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active