Exchange year Engeland

London, Edinburgh en de Highlands

Hallooooooo:)

Het is al een tijdje geleden dat ik wat heb geschreven. Dit was vooral omdat ik niets interessants te vertellen had. School gaat zijn gangetje en ik heb twee weken terug een tussenrapport gekregen. Nou, ik kan jullie vertellen dat ik er eigenlijk niet beter voor had kunnen staan. Al mijn (voorspelde) cijfers zijn A’s, wat het hoogste is wat je kunt behalen.

17 Oktober ben ik een dagje naar Canterbury geweest met Arianna. We hebben het stadje wat verkent en geluncht met pizza.

20151017_130313

Canterbury
Canterbury

Afgelopen week, van 24 oktober tot en met 1 november, had ikhalf term (herfstvakantie dus) en ik heb niet stilgezeten. Nee, mijn vakantie was behoorlijk gevuld.

De eerste zaterdag van de vakantie ben ik naar Londen geweest. Niet alleen hoor, de groep bestond uit Arianna, Alina, Annika, Otilia, de gastvader van Annika & Otilia en Gill.
Eenmaal aangekomen in Londen zijn we naar Trafalgar Square gelopen en hebben we daar zo’n sightseeing bus genomen. De bus ging over de Tower Bridge, wat er best wel vet uitzag, waarna we zijn uitgestapt en vervolgens met de boot verder gingen. Al varende over de Theems kwamen we langs de London Eye en verschillende gebouwen en vlak voor de Big Ben zijn we van de boot gegaan.
Ik zal wat leuke foto’s invoegen die we gemaakt hebben:DDe rest zal onder het kopje ‘Foto’s‘ verschijnen.

Tower Bridge London
Tower Bridge
12171455_520015498164446_279546201_o
Vanaf de boot!
Big Ben groepsfoto
Big Ben

Helaas begon het te regenen halverwege de dag, maar ja, het blijft natuurlijk Engeland en we zijn niet gemaakt van suiker.
We hebben daarna de bus genomen naar Picadilly Circus en Covent Garden en we zijn uiteindelijk weer met de trein naar huis gegaan. Het was een hele gezellige dag met zijn allen! Ik wil absoluut nog vaker naar Londen, om dingen te bekijken en zeker ook eens om te shoppen. Het is alleen wel jammer dat de treinkaartjes niet goedkoop zijn. Naar Canterbury met de trein is iets meer dan 5 pond voor mij, maar de langzame trein naar Londen was al meer dan 14 pond. Pfff.

De volgende dag was het zondag, de grote dag! Ik zou om elf uur vertrekken met de trein richting Edinburgh. Ik was wel een beetje zenuwachtig, omdat ik van station moest wisselen midden in Londen, maar dit was uiteindelijk nergens voor nodig. Het was namelijk super makkelijk te vinden. De treinreis was ongeveer vijf en een half uur, maar ik heb me wat proberen te vermaken met het luisteren van muziek en het lezen van een boek.
Eenmaal aangekomen in Edinburgh kon ik eerst de goede weg naar het hostel niet vinden, maar door mijn geweldige kaartlees-kunsten ben ik niet gigantisch verdwaald en heb ik het uiteindelijk toch kunnen vinden. Helaas voelde ik me in het begin nogal eenzaam en alleen. Er waren twee overheersende nationaliteiten, Duitsers en Italianen, en zij leken elkaar allemaal al te kennen vanuit hun organisatie. Iedereen praatte ook continu in zijn eigen taal, en ik was de enige Nederlander, waardoor ik een beetje buiten de boot viel.
Maar wees gerust, na de eerste dag voelde ik me al veel meer op mijn gemak en leerde ik wat meer mensen kennen. Ik ben de dagen daarna vooral opgetrokken met twee Franstalige Belgische meisjes en soms nog met twee Duitse meisjes.

Maandag hebben we Edinburgh bekeken en zijn we naar twee musea geweest.Het eerste museum was Camera Obscura en het was best wel leuk! Het draaide vooral om gezichtsbedrog en veel dingen kon je uitproberen. Ten slotte mochten we ook in de bovenste toren, waar je een heel mooi uitzicht had over Edinburgh!

DSCN2460
Mijn hoofd afgehakt?!

Edinburgh

Het tweede museum was het National Museum of Scotland en ze hadden allemaal verschillende dingen tentoongesteld. Het museum was echt gigantisch, dus ik heb lang niet alles gezien.

Als echte Nederlander moest ik hier natuurlijk een foto van maken.
Als echte Nederlander moest ik hier natuurlijk een foto van maken.

‘s Avonds heb ik met Ginger en Marine (de Belgische meisjes) wat gegeten in een pub, wat erg gezellig was. Nou ja, ‘s avonds… Het was nog geen zes uur toen we binnen stapten, maar om zeven uur moesten we weer bij het hostel zijn. We zouden namelijk een ‘Witchery Tour’ doen. Ik wist niet goed wat ik me hierbij voor moest stellen en aangezien ik nogal een schijtluis ben, was ik een beetje bang voor wat er komen ging. Gelukkig viel het allemaal heel erg mee! Onze tourguide was een man die ergens in 1800 was opgehangen, maar tegenwoordig door Edinburgh dwaalde als geest. Hij vertelde over de heksen in Edinburgh en hoe zij allemaal vermoord werden en andere feitjes over het leven in Edinburgh een paar eeuwen geleden, terwijl we door het oude deel van de stad liepen. Soms kwam er uit een donker steegje een skelet tevoorschijn rennen of een dode monnik, maar ik heb alle schrikmomenten overleefd.

Dinsdag zijn we na het ontbijt in de bus gestapt. Op naar de Highlands! Je merkte trouwens direct dat we de Highlands naderden, want op een of andere manier werd de lucht opeens donkerder en donkerder en was de omgeving gehuld in mist. Maar het had ook wel iets magisch en speciaals.
Onze eerste stop was de whiskey distilleerderij in Pitlochry. Hier kregen we een rondleiding en werd uitgelegd hoe ze de whiskey maakten. Ook mochten we, de 18-jarigen, een klein glaasje proeven aan het einde. Vervolgens hebben met zijn vijven (de Belgen, de Duitsers en ik) gezellig geluncht in een restaurantje in Pitlochry.

DSCN2491
Blair Athol Distillery

Na de lunch zijn we weer de bus ingedoken en verder gereden naar Blair Castle. Het kasteel was erg groot en had dertig kamers die we allemaal hebben bekeken. Het is inmiddels herfst en de bomen buiten het kasteel hadden allemaal een prachtige gele/bruine/rode kleur. Een beekje kabbelde voor het kasteel langs en al met al was dit een prachtig tafereel. Om alles nog af te maken kwam er een jongeman naar buiten in Schotse kledij met zijn doedelzak. Schotser dan dit kun je het niet krijgen, denk ik.

DSCN2504
Blair Castle

DSCN2511

Met Ginger, Marine en Andzelika
Met Ginger, Marine en Andzelika

DSCN2515

Aan het einde van de middag zijn we doorgereden naar Inverness. Hier was namelijk ons tweede hostel, waar we de nacht zouden doorbrengen. We hebben gegeten in het hostel en zijn vervolgens de stad wat gaan verkennen. Helaas was het al redelijk laat (7/8 uur), dus op de supermarkt na was er vrijwel niets meer open.

De volgende dag moesten we na het ontbijt al onze spullen weer inpakken, uitchecken en weer de bus in. We zijn naar Loch Ness gereden en halverwege het meer konden we even uit de bus om foto’s te maken. Het meerleek eindeloos door te gaan in de verte en de zon scheen precies door het wolkendek heen, wat een prachtig uitzicht gaf.
En ja, ik heb het monster gezien hoor!;)

Loch Ness
Loch Ness

IMG_281015_100356

‘s Middags zijn we in een kabelbaan naar 650 meter hoogte gegaan, op de helling van de Aonach Mor, vlakbij het dorpje Fort William. Helaas regende het en waaide het nogal hard. Ik ben nog net niet de berg afgeblazen! Het uitzicht was verder wel erg mooi, ondanks het slechte weer en ik heb genoten van de omgeving.

DSCN2548

Het hostel waar we aan het eind van de middag in belanden was nogal klein vergeleken met de eerdere hostels en de wc’s en vooral de douches waren ook niet echt je van het maar vooruit, het was maar voor één nachtje. We overnachtten in Fort William, wat nogal een klein dorpje is. Het regende overigens nog steeds en volgens mama regent het altijd in Fort William, dus daar moesten we ons maar bij neerleggen. We zijn de souvenirwinkeltjes maar wat ingedoken en ik heb nog een ijsje gekocht. Ja, in de kou en de regen, waarom niet?!
Met Ginger, Marine, Andzelika (Duits meisje) ben ik ‘s avonds naar een pub in Fort William geweest om wat te eten en rond 9 uur ben ik met Ginger en Marine nog wat wezen drinken in een cafeetje. Het was een erg gezellige avond met zijn allen!

Donderdagochtend hadden Ginger en ik met onze gekke kop de wekker om 6 uur gezet, omdat we wilden douchen. We zouden pas moeten ontbijten om 8 uur, 2 uur later dus. Alleen… Er waren maar twee douches voor 20/30 meisjes, dus we dachten slim te zijn en gewoon heel vroeg te gaan douchen. Nou ja, er was niemand om 6 uur dus dat was wel een goed plan. Maar om 7 uur was er nog steeds niemand, dus we hadden net zo goed een uur later op kunnen staan. Oeps.

De bus leidde ons deze dag naar Glencoe. Ik heb eigenlijk niet meer te zeggen danwauw,want wat was de natuur daar overweldigend mooi! Echt, zo bijzonder.

20151029_104033

20151029_113930

20151029_120010

Ik heb nog een paar andere leuke foto’s, maar die staan nog bij een meisje op de camera. Die zal ik dus later plaatsen!

Na een lange tijd van de natuur te hebben genoten, zijn we naar Stirling gereden om daar te gaan lunchen. Aangezien Stirling behoorlijk veel groter is dan bijvoorbeeld Pitlochry en Fort William hadden we eindelijk een grote keuze voor onze lunch.
Het was eerst de bedoeling dat we tot 5 uur in Stirling bleven, vervolgens teruggingen naar Edinburgh en daarnadirect naar het restaurant zouden lopen, maar we wilden graag langer in Edinburgh rondlopen. Dus zodoende. We zijn om 3 uur uit Stirling vertrokken en hadden daardoor nog 2 uur de tijd om Edinburgh verder te verkennen en wat te shoppen.
We kwamen weer in het hostel terecht waar we de eerste nacht ook hadden geslapen, wat overigens echt een verademing was. Ik sliep met Ginger, Marine, Andzelika en Anne (ja, nog een Duits meisje) op een kamer voor zes personen en we hadden alle ruimte van de wereld. Inclusief eigen douche en wc. Joepie!

Die avond hadden we een afscheidsdiner in de Pizza Express. Het was een leuke avond, al waren we allemaal behoorlijk gesloopt.

Na het ontbijt de volgende ochtend vertrokken Andzelika en Anne naar het vliegveld. Zij wonen namelijk in Ierland. Ginger, Marine en ik hebben onze koffers ingepakt en hebben de hele kamer uitgekamd op zoek naar verloren spullen. Ik geloof dat ik niets heb laten liggen in Edinburgh. Hoop ik.
Mijn trein zou om 12 uur vertrekken, dus zijn we met zijn drieën nog even door het winkelcentrum gelopen. Toen hebben we toch echt afscheid van elkaar genomen en begon mijn lange, zesuur durende reis terug naar Ashford.

Al met al kijk ik terug op een zeer geslaagd reisje! Hoe vaak we wel niet tegen elkaar gezegd hebben dat we in Edinburgh willen wonen… Ja, ik vind het echt een ontzettend leuke stad. En de Highlands zijn echt prachtig. De bergen, de beekjes en watervalletjes overal, de kleuren van het landschap, het feit dat het allemaal oneindig door lijkt te gaan in de verte… Ik wil zeker nog een keer terug. We hebben wel ontzettend veel geluk gehad met het weer. Zoals ik al zei, regende het de hele middag in Fort William, maar dat was eigenlijk ook de enige keer dat het regende. Het was soms mistig en bewolkt, maar ik heb zelfs helblauwe lucht en zon gezien!

Dit is wel een erg fotorijke blogpost geworden, maar dat vinden jullie vast niet erg! En nee, ik heb de spelling en grammatica niet gecheckt en ik merk dat ik steeds vaker Engelse en Nederlandse uitdrukkingen door elkaar haal, dus excusez-moi.

Sing it out
Boy, you’ve got to see what tomorrow brings
Sing it out
Girl, you’ve got to be what tomorrow needs
For every time that they want to count you out
Use your voice every single time you open up your mouth

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active