Exchange year Engeland

Terug in Nederland

Hallo allemaal!

Twee weken geleden heb ik dan toch echt afscheid genomen van Engeland en heb ik mijn voeten weer op de Nederlandse bodem gezet. Ik zal jullie even vertellen hoe de laatste week in Engeland was.

Het begin van de week (7 maart) was nog wel normaal, geen laatste lessen en dat soort dingen. Wel had ik die maandag, zoals ik in mijn vorige blog al vertelde, mijn laatste gitaarles gehad. Maar goed. Het was wel lastig, want vriendinnen bleven zeggen dat ik moest blijven en niet weg mocht gaan. Ik had aan de ene kant het jaar ook wel af willen maken, maar aan de andere kant verlangde ik op dat moment toch wel echt naar huis.

Vanaf woensdag begonnen de ‘laatste keren’ dan echt. Mijn laatste les statistiek, laatste lessen scheikunde, laatste les biologie. Wiskunde en psychologie zou ik nog op mijn allerlaatste maandag hebben, wat ik wel een fijn idee vond. Na elke laatste les moest ik mijn lesboek inleveren, en dat maakte het gevoel nogal definitief. Gedsie.

Ondertussen moest ik ook al beginnen met inpakken en mijn kamer leeg maken. Iets waar ik totaal geen zin in had. Ik ben uiteindelijk na veel uitstelgedrag toch begonnen met het leegmaken van mijn kasten en vervolgens met het opruimen van foto’s, kalenders, lampjes en prulletjes. Ongemerkt had ik in een half jaar toch veel meer verzameld dan ik dacht… Ik kwam met een grote en een kleine koffer en ik vertrok met twee grote dozen en een schoenendoos extra, en dan had ik een aantal spullen (zoals schoenen) dit keer niet eens in mijn koffer gestopt. Oh well.

Anyway, ik moest dit dus grotendeels allemaal voor het weekend (12 en 13 maart) doen, want ik zou dit weekend met mijn ouders doorbrengen in Londen. Na 6,5 maanden zou ik eindelijk mijn ouders weer in levende lijve zien en we zouden ook nog allemaal leuke dingen doen in Londen! Zaterdagochtend ben ik samen met Arianna, Zdenka en Otilia in de trein gestapt. Ja, zij gingen ook een dagje Londen verkennen. Daar aangekomen, hebben we afscheid van elkaar genomen en ben ik in mijn uppie met de metro naar een halte dichtbij het hotel gesjeesd. Daar moest ik even wachten op mijn ouders die na wat vertragingen eindelijk ook aankwamen. Zo fijn! Het voelde gelijk al weer normaal om met mijn ouders te zijn.
We zijn vervolgens naar het hotel gelopen, hebben onze tassen in onze kamer gelegd (een tweepersoonsbed voor elk!) en hebben besloten wat we gingen doen. We hadden die dag niet heel erg veel tijd, aangezien het al 1 uur was geweest, dus sjeesden we eerst met de metro naar St. Paul’s Cathedral. Het was echt een hele grote, mooie kerk en we konden ook nog naar boven met allemaal steile trappetjes. Uiteindelijk belandden we helemaal bovenop de kerk en hadden we een prachtig uitzicht over heel Londen.

St. Paul's Cathedral
Uitzicht over Londen
Uitzicht

Onze volgende bezienswaardigheid was het parlementsgebouw van de UK (the Houses of Parliament), bij de Big Ben. Na een gehele veiligheidscontrole van onze tassen en onszelf, mochten we naar binnen. Ik vond het heel speciaal om te zien. Het gebouw was van binnen oud, met allemaal schilderingen en andere versieringen aan de muur. Heel anders dan het Nederlandse gebouw in Den Haag (niet dat ik daar naar binnen ben geweest). We mochten ook in de House of Commons en de House of Lords (vergelijkbaar met Eerste en Tweede Kamer in Nederland) en dat was wel heel speciaal. De kamer met de groene bankjes die je wel eens op tv ziet, bleek veel kleiner dan ik dacht en het verschil met de Nederlandse Tweede Kamer was echt gigantisch. Het leuke was dat we gewoon op plekken stonden waar alle Engelse politici, zoals David Cameron, wel eens hebben gestaan.

Houses of Parliament
P1000243

Om half 6 werden we uit het gebouw gegooid, waarna we nog even langs de hele buitenkant hebben gelopen en een blik op de Big Ben hebben geworpen. We besloten terug te gaan naar het hotel om wat te drinken en te eten en te besluiten waar we uit eten gingen.Die avond hebben we nog rondgelopen in Soho (apart gebeuren) en bij een Italiaans restaurant gegeten.

Zondagochtend zijn we redelijk vroeg opgestaan, hebben we ontbeten en uitgecheckt bij het hotel. We zijn vervolgens naar Notting Hill gegaan en hebben daar een paar uurtjes rondgelopen. Opeens waren we even uit de grote Londense drukte. Het weer was prachtig en Notting Hill is echt een hele leuke wijk. Daar zou ik echt wel willen wonen, als ik miljonair zou zijn.

Portobello Road Market
Notting Hill
P1000269

Vervolgens hebben we de metro gepakt richting het British Museum. Het is echt een enorm museum en we hadden maar een paar uur de tijd, dus ik zou hier zeker nog een keer heen willen. We hadden besloten dit keer alleen de Griekse en Romeinse geschiedenis te bekijken en ik vond het erg leuk en interessant! Zeker een aanrader.

British Museum
P1000287

Aangezien het zo’n lekker weertje was, zijn we vervolgens helemaal naar Covent Garden gelopen. Daar hebben we nog even rondgekeken, maar het was erg druk.
Om uiterlijk vijf uur moesten we onze koffers weer ophalen bij het hotel. Het was op dat moment al redelijk laat, dus zijn we met de metro naar Hyde Park gegaan en via het park teruggelopen naar het hotel. De zon scheen nog steeds en de vogeltjes hoorde je overal fluiten, het was echt een heerlijke dag.

Hyde Park
P1000306

Rond vijf uur zijn we met de metro naar de plek gegaan waar mijn ouders de auto hadden geparkeerd. Daar hebben we in een pub nog wat gegeten en vervolgens zijn we helemaal naar Ashford gereden. Mijn ouders hadden daar een hotel geboekt voor twee nachtjes en ik verbleef nog twee nachtjes bij Gill, Arianna en Zdenka.

Maandag (14 maart) ben ik gewoon nog naar school geweest. Mijn psychologieleraar had nog speciaal brownies gebakken voor mij, echt lief! Ik moest mijn wiskundeleraar ook nog beloven dat ik hem eens een mailtje zou sturen om te vertellen wat ik zo al aan het doen benen hoe het gaat.
Aangezien ik maandag nooit lessen had na de lunch, had ik gevraagd of mijn ouders even langs mochten komen om de school te bekijken. Zij stonden dus om 1 uur al aan de poort en ik ben met drie Engelse vriendinnen ze komen ophalen.
We zijn eerst naar mijn coördinator gegaan (hij wilde mijn ouders graag ontmoeten) en daar hebben we dus even met hem gepraat. Ik heb een hele mooie aanbevelingsbrief en een uitnodiging om alumni te worden gekregen van de school. Ik kreeg nog een knuffel van mijn coördinator en het hoofd van de Sixth Form en vervolgens heb ik afscheid genomen van mijn Engelse vriendinnen. Traantje hier, traantje daar. Maar goed.

P1000340

Ik heb mijn ouders daarna wat rondgeleid door de school en een uurtje later hebben we dan toch echt het schoolterrein verlaten. Mijn allerlaatste keer. We zijn gaan lunchen in Ashford en toen ben ik teruggegaan naar huis. Mijn ouders zijn naar hun hotel gegaan.

Met mama
P1000366
P1000341
Highworth

Ik heb samen met Arianna en Zdenka de laatste spullen ingepakt en ik kreeg nog een paar hele leuke afgedrukte foto’s van hen met hele lieve tekstjes erop geschreven.
‘s Avonds zijn we met Alina, Otilia, Arianna en Zdenka naar een pub in Ashford gegaan als afscheidsetentje. Ik kreeg nog een gigantische kaart waar heel veel mensen (oa Gill, Alina, vrienden van Gill, meisjes van school) een lief berichtje in hadden geschreven en een leuke thermosfles met een groepsfoto van Alina, Zdenka, Arianna en ik erin. Zo lief!
We hebben uiteindelijk wel drie uur lang in de pub gezeten, veel gekletst en gelachen. Het was een zeer geslaagde avond.
Uiteindelijk zijn we toch maar naar huis gegaan en die avond hebben Arianna en Zdenka ook bij mij op de kamer geslapen (ik had toch drie bedden).

Dus… Toen was het de gevreesde dinsdag. Ja. Mijn ouders kwamen rond 10 uur bij Gills huis en Zdenka, Arianna en ik zijn snel naar boven gerend. We hebben even innig geknuffeld en wat traantjes gelaten. Ik had nog lieve kaartjes voor ze geschreven, dus die heb ik op dat moment ook nog gegeven. Ja, nog meer traantjes.
Vervolgens moest echt bijna iedereen helpen met het sjouwen van mijn dozen, koffers, gitaar, etcetera. Oepsie.
Dat was eigenlijk best wel grappig, want er leek echt geen einde aan de spullen te komen.
En toen was er toch echt het moment van afscheid nemen. Ik had de huissleutels al aan Gill teruggegeven en haar een knuffel gegeven. Toen waren Arianna en Zdenka aan de beurt… Het was nogal een emotioneel gebeuren met veel gesnik en gesnotter en veel pletknuffels. Best wel moeilijk om dan toch door de deur naar buiten te stappen en in de auto te gaan zitten.
Uiteindelijk ben ik toch in de auto gestapt en zijn we weggereden, op weg naar Nederland.
Eerst hebben we nog een tussenstop gemaakt in Folkestone, even rondkijken en wat eten/drinken. Vervolgens zijn we naar Dover gereden, op de boot en op naar Nederland. Op naar huis.

P1000388
Folkestone

Reacties

Reacties

Claudine Ossemerct

Hallo, heel toevallig kom ik op je blog terecht. Interessant daar ik een kleindochter heb die - op eigen initiatief- er van spreekt om volgend schooljaar naar de high grammar school voor 4 maand te gaan. Zij zoekt nog logementmogelijkheden. Heb jij enig idee waar ze kan informeren? Misschien via die dame van jou logement?
Vriendelijk dank voor je reactie.
Mijn e-mail is : Claudine.Ossemerct@gmail.com

groetjes

Claudine

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active