Exchange year Engeland

Zoek de verschillen 2.0

Hoi piepeloi!

Ja, het is wat langer geleden dan de bedoeling was. Maar ik was echt bedolven onder het schoolwerk. Na de kerstvakantie hadden we namelijk ‘mock exams’, oefenexamens dus. Eigenlijk gewoon een echt examen. En daarnaast gingen de normale toetsen en het huiswerk ook nog door, dus ja.
Al met al heb ik vrijwel alle toetsen/examens goed gemaakt.

Had ik al verteld dat er een derde meisje bij ons is komen wonen? Ze is van dezelfde organisatie als Arianna en ik en ze blijft tot en met juni. Ze komt uit Slowakije en heet Zdenka. Ze gaat dus ook naar dezelfde school als wij. Verder heb ik daar niet zoveel over te vertellen:PZe verschijnt zo wel op een van de foto’s die ik hieronder ga plakken.

Zaterdag 16 januari zijn we naar Londen geweest met de hele groep. Dus met Gill, Arianna, Zdenka, Otilia en Alina. We hebben eerst een bezoekje gebracht aan het Science Museum, wat echt een superleuk museum is! Ze hadden er allemaal verschillende dingen, van de ruimte tot aan het menselijk lichaam/brein/DNA en de klimaatverandering. Arianna en ik hebben ons even uitgeleefd in het biologische gedeelte en we hebben een stukje van de maan gezien!

Rond 3/4 uur ‘s middags hadden we het grootste deel van het museum wel bekeken en ondertussen geluncht, dus zijn we weer op pad gegaan naar de Big Ben. Ja, alweer ja. Van mij hoefde het niet zo, maar Zdenka was nog nooit in Londen geweest, dus vooruit dan maar.
Het was serieus de eerste keer in Londen dat het niet regende! En de lucht was ook nog eens blauw. Dus de nodige foto’s zijn natuurlijk weer gemaakt, oeps.


Na onze uitgebreide fotoshoot zijn we lopend langs een aantal kerken en gebouwen weer terug naar het treinstation gelopen en met zere voeten weer de trein in gedoken.

En nu we toch bezig zijn, een zoek de verschillen 2.0!
Ja, ja, want Engeland is toch een beetje raar. Of wij zijn raar.

Laten we beginnen bij de stoep, het trottoir.Bij ons is de stoep vrijwel altijd betegeld en dan vaak in die grijze geblokte stenen. Dat is hier dus niet het geval. Overal, echt overal is het asfalt. En dat zorgt helaas niet echt voor een mooier straatbeeld. De stoep en de weg zijn dus van hetzelfde materiaal en ze doen er geloof ik ook nooit wat aan, want overal zitten gaten en hobbels.
Volgens Arianna zijn de wegen in Nederland trouwens ook raar. We hebben vaak in op bepaalde wegen van die klinkers in plaats van asfalt en Arianna dacht dus dat het allemaal voetpad was… Dus zij werddeze zomer bijna aangereden door een auto in Rotterdam. Oeps?

Dan nog even over het vuilnis. Ik weet niet of het overal zo in Engeland is, of alleen maar in de county Kent, maar man, man, man.
Ten eerste hebben ze hier een grijze en een groene kliko. Hé, wat handig zou je denken, net zoals thuis! Nou, nee dus.
De grijze is niet voor ‘overig afval’ en de groene voor voedsel. We moeten al het afval dat recyclebaar is in een afvalbak gooien en al dat recyclebare afval gaat uiteindelijk in de grijze bak. Dus allemaal glas, plastic, papier, karton en blik bij elkaar. Dan moet vervolgens al het niet-recyclebare afval in een aparte afvalbak en dat gaat uiteindelijk in de groene kliko. Vervolgens staat er nog een klein afvalbakje voor het voedsel buiten en een baby versie daarvan in de keuken.
En het is me toch een gedoe om te bepalen welke soorten plastic nu wel en niet recyclebaar zijn en of een stukje keukenpapier nu in de groene of grijze bak moet.
Anyway.

Nog even over verschillen op school met Nederlandse scholen. De schoolspullen zijn apart. Een geodriehoek, zoals wij hem kennen, bestaat niet; een passer wordt niet geleverd met een klein potloodpuntje, je moet je eigen potlood erin stoppen; en laten we het dan nog maar niet over schriften hebben. Schriften lijken hier vrijwel niet te bestaan. Waar wij de Hema of V&D binnen kunnen lopen en hele pakken schriften kunnen kopen, heb ik hier nog geen enkele kunnen vinden in een winkel. Voor scheikunde hebben mijn leraren ons een schrift gegeven (vraag me af waar ze die gekocht hebben), maar voor de andere vakken sleep ik de hele dag een grote map met me mee. Niet echt ideaal, maar een notebook is met twee leraren voor elk vak ook niet te doen (ik spreek uit ervaring).
Ook gebruiken ze hier alleen maar eenscientificrekenmachine en totaal geen grafische bij wiskunde. Dat vind ik eigenlijk wel jammer, want zo’n grafische rekenmachine is echt een klein wondertje en ik mis de Lissajous figuren toch wel een beetje.

Ik ben hier vandaag trouwens precies 150 dagen! En over 50 dagen zal ik alweer onderweg naar huis zijn! De tijd gaat echt heel snel, en ik wil eigenlijk nog zoveel van dit land zien. Moet dus toch maar even plannen gaan maken voor aankomende weekenden en de voorjaarsvakantie!

Bye.gif

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active