Exchange year Engeland

Kerst en oud&nieuw

Ja, dan is het alweer 2016. De tijd gaat snel, zoals we elk jaar weer zeggen.
Hierover later meer. Laten we eerst eens bij kerst beginnen!

Dus. De 24e december was het Christmas Eve. In sommige landen is dat de ‘grote dag’ en mag iedereen ‘s avonds cadeautjes uitpakken en heeft men een groot diner, maar in Engeland is dat niet het geval.
Arianna en ik hebben Gill na het avondeten nog geholpen met hetlast minuteinpakken van haar cadeautjes, want Gill moest echt nog alles inpakken en is daar vervolgens tot na middernacht mee bezig geweest.
Wij hebben natuurlijk niet onze eigen cadeautjes ingepakt… Maar die van vrienden van Gill en van de twee Japanse meisjes die hier tijdens kerst waren.

En toen was het 25 december! We kwamen redelijk op tijd uit bed rollen met onze kersttruien aan, zodat we Gill met het een en ander konden helpen. We waren namelijk met zijn zevenen, omdat twee vrienden van Gill de hele dag bij ons langs kwamen.
Arianna en ik hadden de tafel heel mooi gedekt en dechristmas crackersmochten natuurlijk niet ontbreken.
Vervolgens konden we rond 13 uur aanvallen! Ja, het was een kerstdiner in de middag, want men noemt de hoofdmaaltijd van de dag hier ‘dinner’ ook al is het tijdens lunchtijd.
We hadden (natuurlijk) kalkoen en een met honing geglazuurde ham, geroosterde aardappelen, rode kool, sperzieboontjes, spruitjes, wortel en als toetje een stuk christmas pudding met custard. Dat is een soort taart gevuld met allemaal noten en gedroogd fruit en gedurende een aantal maanden wordt er steeds sterke drank ingestopt, waarna het ligt te ‘rijpen’. Het was allemaal erg lekker!
We hebben tot wel 16 uur aan tafel gezeten te kletsen en toen riepen de cadeautjes ons toch echt.
Ja, ze lagen als sinds de vroege ochtend onder de kerstboom onze namen te roepen, maar we mochten ze pas na het eten openmaken.

Cadeautjes krijgen met kerst is toch iets nieuws voor mij. Normaal gesproken is Sinterklaas het moment om cadeautjes te krijgen en zelfs dan doen we niet echt iets bijzonders, omdat we niet meer geloven en surprises met zijn vieren niet echt een succes is.
Het was toch wel weer superleuk om allemaal cadeautjes te krijgen! En ik ben echt heel erg verwend. Veel cadeautjes van Gill, waaronder een grote deken met mouwen, een kruik, chocolade, een paar boeken, en een ding voor in de kerstboom met onze namen en het jaartal (wat echt zo lief was!), nog meer cadeautjes van Arianna en we kregen zelfs cadeautjes van de vrienden van Gill. Zo ben ik ondertussen heel wat flesjes douchegel en kookboeken verder.
Daarna hebben we nog tot redelijk laat zitten kletsen en op de bank gehangenen hebben we vervolgens nog een hele cake verorbert.

26 December was het Boxing Day, geen tweede kerstdag dus. Soms doen mensen hier het kerstdiner nog een keer over op de 26e, maar dan met de andere kant van de familie; soms worden gewoon de restjes van de dag ervoor opgemaakt en bij ons gebeurde er dus niks.
Dat maakte me op dat moment wel een beetje verdrietig en de heimwee sloeg toch wel een beetje toe, dus toen zijn Arianna en ik maar naartowngegaan om te kijken wat voorsalessommige winkels hadden. Niet heel veel bijzonders helaas.
Wat ik ook wel echt miste, was een uitgebreide brunch met allemaal lekkere broodjes en andere dingetjes. Daar doen ze hier helemaal niet aan, pffff.

Nog iets bijzonders hier. Of in ieder geval iets anders. In Nederland zet je een piek op je kerstboom, maar een piek bestaat hier helemaal niet. Hier in Engeland heb je de keuze uit een ster of een engel, en dus zie je kerstbomen met echt gigantische engelen op de top. Beetje apart, en niet echt mijn smaak, maar vooruit.
Daarnaast noemen ze kerstballen hierbaubles.Daar hadden we dus echt nog nooit van gehoord en Arianna moet steeds lachen als ze het woord hoort. Volgens Gill worden ze geenchristmas ballsgenoemd, omdat je ballen nogal verkeerd op kan vatten. Tja.

Zoals ik in het begin al zei, het is alweer 2016. Best raar. 2020 is nu dichterbij dan 2010 en toch heb ik nog altijd het idee dat 2010 erg kort geleden was.
Om maar even met een kleine terugblik te beginnen, 2015 was voor mij best een speciaal jaar. Aan het begin van het jaar heb ik mijn rijbewijs gehaald. Ik heb me door allemaal schoolexamens en mondelingen heen geworsteld. De LSD op school, die erg speciaal was. Het vele, vele leren en studeren en dan eindelijk toch echt de centrale examens. Een geweldig weekje vakantie met vriendinnen in het mooie Màlaga. En dan de lang verwachte examenuitslag, het lange wachten op dat ene telefoontje met de (niet zo onverwachte) uitslag dat ik echt mijn gymnasium diploma gehaald had! Het feit dat ik besloot zeven maanden in Engeland door te brengen en dat ik eind augustus dan toch echt op het vliegtuig stapte in mijn eentje.
Ik heb veel gedaan dit jaar en ik ben toch wel trots op mezelf!
Dit jaar hoop ik naar de universiteit te gaan, het liefst in Utrecht, hoop ik een kamer te vinden en op mezelf te gaan wonen, en hoop ik dan toch eindelijk een baantje te gaan zoeken&vinden. Ja, dit kan nog wel eens een druk jaar worden.

Oud&Nieuw was, zoals verwacht, wel weer een beetje anders dan ik gewend was. Gelukkig was het niet zo dat Gill om 23 uur in bed dook en ons alleen achterliet. We gingen naar Ann(e), een vriendin van Gill, waar haar zoons en ook andere vrienden waren. Al met al een gezellige boel. We hadden allemaal lekkere hapjes en om te tijd wat door te komen, deden we een spelletje met kleine cadeautjes die je steeds moest stelen van anderen. Aan het eind van het spel was ik weer heel wat chocola en een kraslot rijker.
Nee, helaas geen oliebollen dit jaar, maar er was wel een overheerlijke chocoladetaart. Die oliebollen heb ik echt niet gemist.
Enkele minuten voor twaalf hebben we de tv aangedaan en keken we naar de London Eye. Daar was namelijk een grote vuurwerkshow en op de Big Ben werd er afgeteld van 1 minuut tot 0. Om twaalf uur hebben we iedereen een gelukkig nieuwjaar gewenst en hebben we naar het vuurwerk op de tv gekeken.
Buiten was ook wel wat vuurwerk, maar het was koud en niet echt waard om daar te gaan kijken.
Dit was dus een erg gezellig en geslaagd Oud&Nieuw!

Vuurwerk mag men hier het hele jaar door kopen en afsteken. Het afsteken mag alleen niet gebeuren na 11 uur ‘s avonds, behalve op oudjaarsdag. Dan mag je namelijk de hele avond en nacht door knallen. Het rare is, is dat dat amper gebeurd. In Nederland word je op oudjaarsdag soms wakker geknald om 8 uur ‘s ochtends, maar hier is geen knal te bekennen. Rond middernacht licht heel de hemel op in Nederland van al het vuurwerk en overal is rook en de grond ligt de dag erna bezaait met rood papier. Ik heb hier maar één vuurwerkpot op de grond zien staan, verder niks. Er werd wat geknald om twaalf uur, maar na een kwartier was het dan ook wel weer stil.
Vind het toch wel apart dat het hier zo vreedzaam kan gaan, terwijl in Nederland elk jaar weer mensen in het ziekenhuis belandden en hulpverleners worden bekogelt en belaagd. Logisch dat ze dan de regels continu strenger maken en de tijd dat je mag afsteken steeds korter maken.
Ach ja, ik miste het bibberend buiten staan en naar de lucht kijken wel een beetje hoor.

School begint morgen weer, dus ik ga maar eens wat huiswerk maken.
Doeei!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active